także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Elektroniczna księgowość
Rozliczanie finansowe przez internet? Tak, obecnie jest to jak najbardziej możliwe. Z tej możliwości korzystają przede wszystkim mniejsze firmy, które nie muszą prowadzić rozbudowanych ksiąg rachunkowych, ale jednocześnie mają faktury i rachunki do rozliczenia, którymi może zająć się jedynie specjalista. Korzystanie z usług księgowych przez internet jest dla takich firm wygodnym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się szybko i sprawnie. Wszystkie potrzebne dokumenty są skanowane i przesłane drogą elektroniczną. Takie rozwiązanie dodatkowo jest dla firmy mniej kosztowne. Dla biura księgowego również wiążą się z tym większe korzyści, ponieważ w ten sposób może ono obsłużyć większą ilość klientów.
Zmiany przepisów a księgowość
Co jakiś czas pojawiają się zmiany w ustawach dotyczących podatków, rozliczeń finansowych, a także warunków zatrudniania pracowników. W związku z tymi zmianami niezbędne jest stałe monitorowanie przepisów, gdyż w przeciwnym wypadku łatwo o naruszenia i ponoszenie z tego tytułu różnych konsekwencji, w tym także natury finansowej. Dlatego właśnie zatrudnienie księgowego w firmie okazuje się niezbędne, zwłaszcza w przypadku tych firm, które szybko się rozwijają i prowadzą rozbudowane księgi finansowe. Ma on dzisiaj na pewno znacznie bardziej ułatwioną pracę, ponieważ na rynku pojawiają się odpowiednie interpretacje przepisów, z których może on korzystać. Podobnie jak istnieją rozmaite programy, ułatwiające dokonywanie obliczeń adekwatnie do istniejącego zapotrzebowania.